Se connecter
Patiënt & Familie

Wat kan de apotheker voor u doen ?

21 maart 2022

Als je aan een chronische aandoening lijdt, zoals hartfalen of suikerziekte, heb je baat bij een persoonlijke begeleiding van je geneesmiddelengebruik, zeker als je verschillende geneesmiddelen per dag neemt. Door een huisapotheker of een vaste apotheker te kiezen, krijg je opvolging afgestemd op jouw noden.

Wie is jouw huisapotheker ?

Dat is je vertrouwde apotheker die jij kiest om je medicatie op te volgen en je te begeleiden bij het goed gebruik van je geneesmiddelen. Je huisapotheker bezorgt je een persoonlijk medicatieschema en past dat aan wanneer nodig.

Hij is ook de contactpersoon bij wie je andere zorgverleners terechtkunnen voor informatie over jouw medicatie.

Meer informatie vind je terug in volgend document :

APB Flyer

Wat als ik zonder medicatie zit ?

Als je verschillende pillen per dag neemt, is het belangrijk goed bij te houden of je voldoende medicatie hebt voor je consultatie bij je huisarts of cardioloog. Merk je dat er een tekort is, geef dit tijdig aan op consultatie zodat je voldoende voorschriften hebt voor een ononderbroken inname van je medicatie. Het plots niet meer innemen van je medicatie kan zorgen voor een plotse verslechtering van je toestand.

Sinds kort kan je als patiënt je voorschriften volledig digitaal beheren en zonder papieren voorschrift naar de apotheek te gaan. Dit noemen we het elektronisch voorschrift voor medicatie.

Je kan je geneesmiddelen afhalen met een elektronisch voorschrift. Je apotheker kan via je identiteitskaart (e-ID) of een ander identificatiemiddel (rijksregisternummer, KidsID, Isi+ of vreemdelingenkaart) toegang krijgen tot je openstaande voorschriften.

Je kan het elektronische voorschrift op je smartphone raadplegen via verschillende apps als Voorschrift op zak, ApoConnect, EASYPharm, Mijn Farmad Apotheek of Helena via websites als www.mijngezondheid.be of www.myhealthviewer.be.

De voordelen hiervan zijn:

  • Dit alles is handig, overzichtelijk en discreet.
  • Al je zorgverleners beschikken meteen over een digitaal actueel overzicht van al je medicatie.
  • Als patiënt zelf heb je een beter overzicht op je medicatie en kun je je openstaande voorschriften digitaal beheren:
    • Je kan gemakkelijker een geneesmiddel reserveren bij een bepaalde apotheek.
    • Je kan een voorschrift beperkt toegankelijk maken zodat bijvoorbeeld enkel de apotheek van jouw keuze het voorschrift ziet.
  • Daarenboven kan je je voorschrift niet meer verliezen, het is steeds digitaal beschikbaar. Bij een verblijf eender waar in België, bij plotse medicatienood, kan je dus in elke apotheek in België terecht.

Belangrijk: de patiënt kiest zelf of hij voor de papieren of digitale variant van het voorschrift gaat. De papieren voorschriften blijven dus ook bestaan. Voor elk voorgeschreven medicijn ontvang je een apart bewijs.

Meer info over het elektronisch voorschrift voor medicatie vind je op www.recip-e.be.

Ga tijdig met je voorschrift in de hand of digitaal naar je huisapotheker zodat je niet zonder medicatie zit. Is je huisapotheker dicht gezien avond of weekend, kijk dan naar je dichtstbijzijnde apotheker van wacht.

Vind je apotheek van wacht

Op weekdagen (na sluitingstijd), weekends & feestdagen

  1. De eenvoudigste manier is online via www.apotheek.be. Op deze website kan je snel de apothekers van wacht vinden. Je ziet ze gemarkeerd op een wegenkaart met vermelding van het adres, de afstand in km en de routebeschrijving. Je hoeft alleen je eigen adres of gemeente in te geven.
  2. Aan elke apotheek in België hangt normaal een lijst met de apothekers die in de buurt van wacht zijn tot 22:00u. Op dit blad staat meestal ook een telefoonummer om de apotheek van wacht na 22u te weten te komen.
  3. Je kan ook bellen naar het callcenter op het telefoonnummer: 0903 99 000   (€ 1,50 / minuut). Dit is een speciaal oproepnummer voor heel België en is 24 uur op 24 bereikbaar. Geef je adres door en je ontvangt de dichtstbijzijnde apotheek van wacht.

Let op: Dit nummer bellen kost € 1,50 / minuut. Een gesprek zal minstens ca. 2 minuten duren omdat men om veiligheidsredenen eerst je gegevens vraagt en dikwijls kom je eerst op een wachtmuziekje!

! De apotheek van wacht voor 22u (dagwacht) is niet altijd dezelfde als deze van wacht na 22u (nachtwacht) !

! De apothekers mogen tijdens de wachtdiensturen een wachtdiensthonorarium aanrekenen !

! Besef dat de apotheek van wacht geen nachtwinkel is en en alleen dient voor dringende situaties, bijv. hevige pijn !

Hoe kan ik - bv. als mantelzorger - medicatie voor iemand anders ophalen ?

  • Ga met een foto of printscreen van het voorschrift naar de apotheek. Zorg dat de barcode goed zichtbaar is en gescand kan worden. 
  • Ga naar een apotheek waar de patiënt in de laatste 15 maanden zijn e-ID liet inlezen. Aan de hand van het rijksregisternummer van de patiënt kan het voorschrift in die apotheek afgehaald worden.
  • Via een zorgmandaat (dit omvat toegang tot het volledige medische dossier, bv. via mijngezondheid.be).
  • Er wordt momenteel een platform ontwikkeld om als patiënt digitaal een mandaat te kunnen geven aan een vertrouwenspersoon. Dit wordt verwacht eind 2021.
historymenucross-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram